Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Sneek Noord

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Sneek Noord die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
W.W. Hoekema (9 dec 2010)

Van voorstadhalte naar station.

Op 3 juni 1973 werd bij de Goeman Borgesiuslaan in de noordoosthoek van Sneek, bij kilometer 20,5 in de lijn Leeuwarden-Staveren, een eenvoudige voorstadshalte geopend; Sneek Noord. Een perron uit prefab betonplaten, en Leidse abri als wachtruimte was alles waaruit deze halte bestond.

In later jaren kwamen er een stationsklok en omroepinstallatie. Nadat het perron in de jaren ’90 was verhoogd en in oktober 2002 verlengd, kwam de allergrootste verandering in 2010. Er kwam een tweede perron en een passeerspoor. Op moment van verschijnen van dit clubblad is de winterdienstregeling ingevoerd. Daarin wordt in de spits een derde trein per uur opgenomen tussen Sneek en Leeuwarden. De kosten voor het laten rijden van deze extra trein in het uur bedragen € 1,3 miljoen per jaar betaald door de provincie Friesland aan Arriva. Deze bestelde hiertoe bij Stadler Zwitserland een extra GTW Spurt.

Omdat de treinen elkaar buiten Sneek en Mantgum nog ergens moesten kruisen ontstond een studie naar de mogelijkheden van een passeerspoor. Varianten met gedeeltelijke spoorverdubbeling tussen Mantgum en Scharnegoutum of een geheel nieuw station Sneek Zwette vielen af ten gunste van een uitbouw van Sneek Noord.

In februari 2010 begon aannemer BAM met het grondwerk voor de aanleg van het perron en spoor. Bij de aanleg van de lijn in 1883 was het tracé al aangelegd voor dubbelspoor. Dat en heel veel vrachtwagens zand zorgden er voor dat uiteindelijk ineen weekend-buitendienststelling tussen 5 en 7 november 2010 het project kon worden afgesloten. In dat weekend werden de wissels geplaatst, de beveiliging aangepast en een betonnen overwegbak van 26 meter lengte en 75 ton gewicht ingehesen.

In de ochtend van maandag 8 november konden de treinen richting Sneek en Stavoren voor het eerst gebruik maken van spoor 2. In de loop van de dag traden nog wat verstoringen in de beveiliging op zodat de treinvervangende bussen weer uit de remise werden gehaald. Met ingang van de winterdienst (12-12-2010) wordt een derde trein ingelegd tussen Leeuwarden en Sneek, waarmee een 20-minutendienst wordt aangeboden door Arriva en de provincie Fryslân.
reactie webmaster: Bedankt voor het uitgebreide verhaal. Ik heb het een beetje opmaak meegegeven, zodat het wat makkelijker leest op mijn site (regeleindes verdwijnen namelijk normaal bij het publiceren). De lijn was in 1883 natuurlijk ook als hoofdlijn aangelegd, ook vanwege de doorgaande treinen via het veer tussen stavoren en enkhuizen. daarom was dubbelspoor niet zo gek gedacht. het is nu veel meer een lokalspoorlijnte geworden (kijk maar eens naar het verschil tussen het oude stavoren en het huidige)

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina